Танхимууд

Монгол бичгийн тэргүүний уншигч шалгаруулах "Үндэсний бичиг соёл" улсын XIV уралдааны удирдамж 2019.03.20

Хэвлэх PDF

ariya1   ariya 2

2017.08.23

Хэвлэх PDF

       Орос улсын иргэн Анна Дамдиновна Цендина өөрийн эцэг Ц.Дамдинсүрэнгийн зохиогчийн эрхэд хамаарах бүтээлүүдээс 1993 оноос өмнө хэвлэгдсэн номуудыг манай номын сангийн "Цахим уншлагын танхим"-д цахим хэлбэрээр үнэ төлбөргүй ашиглуулахаар зөвшөөрлөө.

21081841 2165401463686413_536554592_o 21103794 2165401473686412_431235261_o

Уншигчдийн анхааралд

Хэвлэх PDF

 

Танхимын ажилтан 7-р сарын 17-8-р сарын 8-нд ээлжийн амралттай тул номын сан ажиллахгүй. 8-р сарын 9-нөөс эхлэн зуны цагийн хуваарийн дагуу ажиллана.

 


Англи хэлийг маш хурдан сурах НУУЦ АРГА

Хэвлэх PDF

Англи хэлийг маш хурдан сурах                                                                /Цуврал №2/

НУУЦ 4 : Хэл сурах НИЙТЭЛСЭН ONIO / АНГИЛАЛ ENGLISH ХЭЛ Өмнө нь хэл сурч байхдаа та өнөөдөр нэг дүрэм, маргааш нэг дүрэм, нөгөөдөр шинэ сэдэв гэх мэт маш хурдтай сурдаг. Хэсэг хугацааны дараа та мэддэг ч юм шиг, мэддэггүй ч юм шиг, үзсэн сурснаа амьдрал дээр хэрэглэх гэхээр аль нь юу билээ гээд төөрөлдөөд хэрэглэж чаддаггүй. Тэгэхээр та зөв, шууд ярьдаг болохын тулд өөрийн сурсан ойлгосноо байнга давтах ёстой. Өөрөөр хэлбэл дахин дахин сонсох буюу давтан сонсох хэрэгтэй. Аль болох олон сонсоно, төдийн чинээ сайн тогтоож, тэр хэмжээгээр та сонссон бүхнээ өөрийн болгож авна. НУУЦ №4 юу вэ гэвэл ДАВТАХ БУЮУ ГҮН ГҮНЗГИЙ СУРАЛЦАХ юм. 

НУУЦ 5: ДҮРЭМ ҮЗҮХГҮЙГЭЭР ДҮРЭМ СУРАХ. Зарим нэг нь бурхан минь дүрэмгүйгээр яаж сурахын, ёстой тэнэг юм ярьж байхын, дүрэм мэдэхгүйгээр яаж зөв ярихын гэх мэт бодож байсан байх. За тэгэхээр эхлээд дүрэм гэдэг нь юу вэ гэдэг талаас нь харъя. Та өөрийн хэлэх гэсэн зүйлээ өнгөрсөн, одоо, ирээдүй, эсвэл өнгөрсөн цагт болчихсон байсан, эсвэл тэгэх гэж байхад тэгчихсэн байсан, одоог хүртэл тэгсээр л байна, тэгсээр л байх болно, тэгэх гэж байсан юм гэх мэт янз бүрийн цагийн ялгаанд зөв илэрхийлж чадвал та зөв ярьж чадлаа гэсэн үг. Тэгэхээр эдгээрийг яаж хурдан бөгөөд зөв сурах вэ? Үүнд л миний хичээлийн нууц байгаа юм. Жаахан тодруулъя. Би ямар нэгэн бяцхан түүх эсвэл марзан явдлийг нэг хичээлийн үндсэн сэдэв болгон авдаг. Жишээлбэл, Хүүг Жорж гэдэг. Тэр дэлгүүрээс ус худалдаж авдаг. Усны үнэ 100төгрөг байдаг. Тэр худалдагчид 100төгрөг төлдөг. Тэр гэртээ харьдаг. гэх маш энгийн энэ жижиг зүйлийг хичээлийн сэдэв гэж бодъё. Энэ бол ердөө жишээ. Жинхэнэ хичээл бол хамаагүй хүнд, хамаагүй хэцүү, нэлээд урт байгаа. За тэгээд энэ түүхийг та сонссоор байгаад бүрэн ойлгодог болчихлоо гэж бодъё. Санамж: Энэ түүх бүхлээрээ “Нар манддаг” “Ус урсдаг” гэх мэт давтагддаг зүйлийг тодорхойлдог одоо цагт бичигдсэн байна. Анхааран харвал ярьж бичиж байгаа зүйлийг бүгдийг одоо цагт бичвэл иймэрхүү утга муутай буруу сонсогддог байх нь байшдээ. Гэхдээ та энэ одоо цаг тул дүрмээр тийм байх ёстой, ийм байх ёстой гэх мэт ерөөсөө дүрэм талаас нь судлах, цээжлэх хэрэггүй. Зүгээр сонсох, олон дахин сонсох, сонссон даруйдаа ойлгодог байх л хэрэгтэй. Гэтэл яг энэ түүхийг: “Хүүгийн нэрийг Жорж гэдэг байв. Хүү дэлгүүрээс ус худалдаж авлаа. Усны үнэ 100 төгрөг байсан учир худалдагчид 100 төгрөг төлөв. Дараа нь хүү гэртээ харилаа.” гэх мэт өнгөрсөн цагт сонсвол та ямар сайн, ямар хурдан цагийн ялгааг ойлгох уу? Үүнд л миний нууц байна. Жишээлбэл, уг түүхээ: “Жорж гэдэг хүү байх болно. 3 хоногийн дараа тэр ус худалдаж авахаар дэлгүүр орно. Усны үнэ 100төгрөг болсон байх тул хүү худалдагчид 100 төгрөг төлөх болно. Дараа нь хүү гэртээ харих болно.” гэх мэт ирээдүй цагт бас бичиж болно. Эсвэл: “Жорж гэдэг хүү байжээ. Өнгөрсөн жилээс хойш тэр ус худалдаж авахаар өдөр бүр дэлгүүр явж байна. Ус авах бүртээ худалагчид 100 төгрөг төлдөг байв. Дараа нь хүү шууд гэртээ харьдаг байсан.” гэх мэт present perfect цагт бичиж болно. Үүнд нэг зүйлийг анхаарахад ямар дүрэм, яаж ашиглагдаж байна гэж ерөөсөө сурах хэрэггүй. ЗӨВХӨН СОНС. Та сонсоод шууд ойлгодог болох, буцаагаад өөрөө ашиглаж чаддаг болоход л хамгийн гол зорилго байх ёстой. Дээрх мэт харьцуулсан жишээ буюу бяцхан түүхээс та маш цэгцтэйгээр цагийн ялгааг ойлгож эхэлнэ. Яг л төрөлх хэлтэн шиг нь шууд автоматаар ойлгож эхэлнэ. Та хэзээ ч мартахгүй, бас будилахгүйгээр цээжилнэ. Тэр дүрэм тэгдэгийн, энэ дүрэм ингэдгийн гэх мэт цээжлэхгүй. Зөвхөн сонсох, жишээлбэл, өнгөрсөн цагт нэг сонсох, одоо цагт нэг сонсох, ирээдүй цагт нэг сонсох, холимог байдлаар нэг сонсох гэх мэтээр зүгээр л сонсох ёстой. Манай дунд түвшний хичээл буюу 200 серийн хичээлээс эхлээд хичээл бүрд цагийн ялгааг ингэж гаргасан нэмэлт хичээл байдаг. Түүнийгээ би POV буюу Point of View гэж нэрлэсэн. Хичээлийн сэдэв болох бяцхан түүхийг дор хаяж 3-4 өөр цаг болон холимог байдлаар сонсоход бэлдэж өгсөн. Эцсийн дүнд та яг дүрмийн дагуу 100% ярьж чаддаг болсон байх болно.

НУУЦ 6 : Хэл сурах (ХАМГИЙН СУПЕР) НИЙТЭЛСЭН ONIO / АНГИЛАЛ ENGLISH ХЭЛ Өмнө та сургуульд сурч байхдаа “Сонсох- Дууриаж Хэлэх” загвараар сурч байсан байх. Жишээлбэл, багш “за бүгдээрээ намайг дууриагаад хэлээрэй, “hi, how are you?” гэхэд ангийн хүүхдүүд бүгд “hi, how are you?” гэж хэлдэг. Багш “I’m fine, and you?” гэхэд хүүхдүүд “I’m fine, and you?” гэх мэт дууриан хэлж сурдаг байсан байх. Энэ бол хоцрогдсон арга юм. Яагаад гэвэл та англиар сэтгэхгүй, хэлж буй зүйлээ бодохгүй, зүгээр л дууриан хэлж байгаа юм. Энэ бол хуучирсан заах арга тул та энэ аргаар хичээллэж болохгүй. Манай хичээлийн онцлог гэвэл “Сонсох – Хариулах” загвар юм. Өөрөөр хэлбэл хичээлийн сэдэв болох бяцхан түүхийг багш тал талаас нь маш олон янзаар олон асуултаар асууна, та хариулна. Мэдээж багш зөв хариултыг нь бас хэлнэ. Өөрөөр хэлбэл танаас асуулт асууна, та хариулна, асуулт асууна, та хариулна гэх мэтээр хичээллэдэг. Яг бодит харилцан яриа мэтээр та хичээлтэйгээ ярилцана. Та 2 долоо хоногийн дараагаас эхлээд бодохгүйгээр шууд хариулж эхэлдэг. Өөрөөр хэлбэл шууд ойлгоод шууд хариулж эхэлдэг. Бодохгүйгээр хариулна гэдэг нь та Англиар сэтгэж, Англиар хариулж эхэлж байгаа хэрэг юм. Энэ бол хамгийн супер хамгийн хурдан ярьж сурах арга. Ер нь ярьж сурахын тулд ярих л ёстой, сонсоод шууд ойлгодог болохын тулд маш олон сонсох л ёстой. Маш энгийн дүрэм.

Шөнийн уншлага

Хэвлэх PDF

        2014 оны 10 сарын 31 ний орой 19 цагт 67-р сургуулийн Дэлгэрцэцэг багштай 3 ангийн 12 сурагчид ХНО-ы “Их мэдэх” танхимд шөнийн уншлага хийж хонолоо. Шөнийн уншлагын гол зорилго нь 1 үдшийг ном уншиж, үлгэр сонсож, хөгжилтэй тоглоом тоглож утасгүйгээр өнгөрүүлэх явдал байлаа. Шөнийн уншлагын үеэр “Ном унших эрүүл ахуй” сэдвээр эцэг эхэд зориулсан зөвлөгөө өглөө. Хүүхдүүд “ уншлагын, үлгэрийн , бүтээлийн, унтлагын, тоглоомын болон цайны цаг зэрэг олон бүтээлч цагийг хамтдаа хөгжилтэй өнгөрүүллээ . 

Тухайлбал: "Уншлагын цаг"-аар Мөрөөдөл танхимд ном уншицгаав.
"Үлгэрийн цаг" -аар СУИС-ийн Номын сангийн ангийн 2-р курсын оюутнууд "Алтан загасны үлгэр" -ээр жүжигчилсэн тоглолтыг тоглож үзүүлэв.
"Бүтээлийн цаг"-аар Алтан загасны үлгэр сэдвээр ханын сонин хийж подволкон дээр уншсан үлгэрийн баатруудаа зурах зэрэг олон бүтээлч ажлуудыг хийлээ. 
Энэхүү ажлыг зохион явуулахад хамтран ажиллаж, ажилд маань тусласан 67-р сургуулийн багш Дэлгэрцэцэг, 3 ын 3 ангийн хүүхдүүд , 67-р сургуулийн цайны газрын хамт олон, ХНО-ы мөрөөдөл танхимын ажилтан Бямбасүрэн, "Боловсрол хөгжил" танхимын ажилтан Баярмаа, ХНО-ы нягтлан Оюунтунгалаг, Герман танхимын ажилтнууд, СУИС-ийн номын сангийн 2р курсын оюутнууддаа баярлалаа.

1913276 703955259701314_6599500248670076584_o 10475964 703955293034644_7229040341792380673_o
1492474 703955276367979_5345318499412698353_o 10714186 703955183034655_6165947324233789450_o
10553784 703955519701288_2271596274768220270_o 10629336 703955353034638_4383921238006183344_o
10373021 703955439701296_728823151542529929_o 10519470 703955539701286_7712238012347208101_o